fredag 21 april 2017

Läser man Antje Jackeléns förord till ”Vitboken om relationerna mellan Svenska kyrkan och samerna” får man intrycket att Svenska kyrkan har inget att välja på än att erkänna sina synder oavsett hur goda kyrkans intentioner visavi den samiska kulturen kan ha varit.
Utmärkt att vi nu har en vitbok som ger bra överblick över detta. Men min uppfattning av den blir att kyrkan egentligen inte alls behöver ha dåligt samvete för vårt förhållande till det samiska folket.
På plussidan har vi att kyrkan tog initiativ till och skapade det samiska skriftspråket och att vissa av våra präster framgångsrikt har bekämpat fylleriet bland samerna. Under 1700-talet var skolväsendet bättre utbyggt för lapparna än för den svenska bondebefolkningen vilket speciellt lappflickorna gynnades av. Under denna tid fanns inga möjligheter för bondflickor att gå i skola.
På minussidan har vi utrotandet av vissa kulturyttringar, främst religiösa sedvänjor.
Att vi gjort så är inget att skämmas speciellt för. Så gjorde vi med finnarna under medeltiden och så gjorde engelsmän och andra utlänningar när asatron utrotades i Sverige ännu tidigare. Och reformationen innebar att många kultur- och kultföremål försvann under 1500-talet.
Självklart är det bra att en del trolltrummor och kultplatser kunde bevaras ur, förhoppningsvis endast, historisk synpunkt. Men sätter man kyrkans hårdhänthet i detta i förhållande till vad övrigt som kolonisationen av lappmarkerna har inneburit och innebär är det försumbart.
  1. Nasafjällsprojektet där lapparna hänsynslöst utnyttjades för gruvbrytning och transporter.
  2. Lappmarksplakatet vilket innebar att på bara några generationer blev samerna en minoritet i samtliga församlingar i Lappland vilket skadat samernas renskötsel, jakt och fiske samt möjligheten att försvara de samiska språken.  
  3. Gruvbrytning, inte bara i Gällivare-Malmberget och Kiruna, utan hundratals gruvhål togs och tas upp som förgiftade renbetesmarker och fortfarande begränsar renskötseln.
  4. Vattenkraften där goda renbetesmarker översvämmades och stängde av flyttningsvägar.
  5. De bästa lägena för att utvinna vindkraft är förutom i havet beläget i renbetesområdena vilket stör rendriften.
  6. Rovdjurspolitiken som innebär att en flera sekel lång kamp att bekämpa rovdjur både på land och i luften nu är på väg att omintetgöras.
Nomadskolorna är en annan företeelse som kyrkan fått skulden för. Men det var Kungl. Maj:t som tog initiativet och gav domkapitlet i Luleå i uppdrag att ta fram en bra ”folkskola” för samerna. Domkapitlet bollade över frågan till biskop Olof Bergqvist som gjorde ett eget förslag som han trodde var gynnsamt för samerna. Det som försvårade var samernas nomadiserande levnadssätt vilket innebar att Bergqvist rekommenderade en ambulerande skola under de tre första skolåren, som blev ett tapp för samernas bildning. Men det var riksdagen som tog beslutet och därmed bör inte kyrkan ha ansvaret för vad en enskild biskop i Svenska kyrkan föreslog. Att vissa elever kan ha blivit illa behandlade av skolpersonal ska inte förnekas, men det var inte så lätt för vissa elever i den svenska folkskolan under den tiden heller.
Kristendom är trängd idag i Västerlandet och får sona för religionskrig, både korståg och tidigare och senare inbördesstrider, inkvisition och häxprocesser. Till det läggs nu, förutom islamisters illgärningar som skvätter dynga på mer fridsamma religionsutövare, även påstådd medverkan i förföljelse av samer. Det ger bilden av Svenska kyrkan som en ond organisation som vi inte ska acceptera.

Per Sundin, Själevad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar