Örnsköldsviks miljövårdsgrupp skrev för någon månad sedan följande brev till kommunikationsministern Karin Elmsäter:
Vår kommun har problem med för höga partikelhalter. 22 000
fordon per dygn passerar centrala Örnsköldsvik och det handlar till stor del
om tung trafik. Problemen med buller och dålig luft i centrum är inte nya.
Tidvis uppmäts höga partikelhalter (PM10) utmed större trafikleder och
miljökvalitetsnormen har under ett par år överskridits i Örnsköldsvik.
Därmed är kommunen tvungen att upprätta en plan för att visa hur halterna av
PM10 skulle kunna reduceras. Och kommunen lade fram ett åtgärdsprogram för
ett år sedan. I korthet går den ut på fyra förslag:
1. Minska biltrafiken i centrum
2. Minska partikelbildningen
3. Minska uppvirvling av partiklar
4. Minska exponeringen
Det är ingen tillfällighet att uppräkningen börjar med minskning av
biltrafiken. Trafikminskning skulle kunna lösa hela problemet. Den tveklöst
kraftfullaste åtgärden vore att placera E4-trafiken i en tunnel förbi
stadskärnan.
I mer än 30 års tid har Örnsköldsviks kommun jobbat för att få Europavägen
flyttad utanför stadskärnan. 2009 såg det ut att bli verklighet i form av en
tunnel genom Åsberget - men även den gången tog det stopp. Regeringen valde
bort projektet i sin nationella plan för utvecklingen av transportsystemet
till och med 2021.
- Vi trodde starkt på det här projektet och vi vet inte varför det inte togs
med. Men vi fick avbryta studien och lägga den på is, säger Kerstin
Holmgren, projektledare på Trafikverket.
Nu har Trafikverket åter agerat i frågan och presenterar två alternativa
lösningar, E4-tunnel genom Åsberget för 1, 4 miljarder och E4-tunnel under
den nuvarande E4 genom stadskärnan för 0,9 miljarder.
Visst kan man tycka att tunneln genom stadskärnan är en halvmesyr, men
Trafikverket har i alla fall visat en vilja att försöka lösa problemen i
Örnsköldsvik. Övriga åtgärder i åtgärdsprogrammet förutsätter
attitydförändringar t.ex. när det gäller dubbdäcksanvändning. Initialt känns
det nära nog omöjligt när våra politiska företrädare själva inte tar till
sig fördelarna med friktionsdäck.
Vi vill ha hjälp från regeringen att slutgiltigt får bra luft och mindre
trafikbuller i vår stad. För tre år sedan föreföll vi kunna få en tunnel
klar till 2016. Finansieringen skulle klaras bl.a. genom vägtullar. Varför
den då utan förklaring plockades bort är historia. Nu vill vi att regeringen
tar ansvar för sin del av luftproblemen i Örnsköldsvik och snarast skjuter
till pengar till en ändamålsenlig tunnel genom Åsberget.
E u
Per Sundin, Örnsköldsviks miljövårdsgrupp
Nu får vi på nyheterna höra att EU avser att agera mot de kommuner som överskrider gällande luftkvaliteskrav. De riskerar böter: en halv miljon euro per varje minut som överkridandet sker. För Örnsköldsviks del kan det alltså bli 100-tals miljoner kr.
Nu avser miljöministern Lena Ek att kalla till sig de kommuner som överskrider luftkvalitetsnormen. Det ska bli intressant att se hur Örnsköldsviks kommun kommer att agera i den situationen. Finns möjlighet att låta staten betala våra böter eftersom det är E4 genom staden som är den huvudsakligen anledningen till att vi i Örnsköldsvik inte klarar luftkvalitetsnormen?
fredag 4 januari 2013
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar