fredag 4 januari 2013

Örnsköldsviks miljövårdsgrupp skrev för någon månad sedan följande brev till kommunikationsministern Karin Elmsäter:
Vår kommun har problem med för höga partikelhalter. 22 000


fordon per dygn passerar centrala Örnsköldsvik och det handlar till stor del

om tung trafik. Problemen med buller och dålig luft i centrum är inte nya.

Tidvis uppmäts höga partikelhalter (PM10) utmed större trafikleder och

miljökvalitetsnormen har under ett par år överskridits i Örnsköldsvik.

Därmed är kommunen tvungen att upprätta en plan för att visa hur halterna av

PM10 skulle kunna reduceras. Och kommunen lade fram ett åtgärdsprogram för

ett år sedan. I korthet går den ut på fyra förslag:

1. Minska biltrafiken i centrum

2. Minska partikelbildningen

3. Minska uppvirvling av partiklar

4. Minska exponeringen

Det är ingen tillfällighet att uppräkningen börjar med minskning av

biltrafiken. Trafikminskning skulle kunna lösa hela problemet. Den tveklöst

kraftfullaste åtgärden vore att placera E4-trafiken i en tunnel förbi

stadskärnan.

I mer än 30 års tid har Örnsköldsviks kommun jobbat för att få Europavägen

flyttad utanför stadskärnan. 2009 såg det ut att bli verklighet i form av en

tunnel genom Åsberget - men även den gången tog det stopp. Regeringen valde

bort projektet i sin nationella plan för utvecklingen av transportsystemet

till och med 2021.

- Vi trodde starkt på det här projektet och vi vet inte varför det inte togs

med. Men vi fick avbryta studien och lägga den på is, säger Kerstin

Holmgren, projektledare på Trafikverket.

Nu har Trafikverket åter agerat i frågan och presenterar två alternativa

lösningar, E4-tunnel genom Åsberget för 1, 4 miljarder och E4-tunnel under

den nuvarande E4 genom stadskärnan för 0,9 miljarder.

Visst kan man tycka att tunneln genom stadskärnan är en halvmesyr, men

Trafikverket har i alla fall visat en vilja att försöka lösa problemen i

Örnsköldsvik. Övriga åtgärder i åtgärdsprogrammet förutsätter

attitydförändringar t.ex. när det gäller dubbdäcksanvändning. Initialt känns

det nära nog omöjligt när våra politiska företrädare själva inte tar till

sig fördelarna med friktionsdäck.

Vi vill ha hjälp från regeringen att slutgiltigt får bra luft och mindre

trafikbuller i vår stad. För tre år sedan föreföll vi kunna få en tunnel

klar till 2016. Finansieringen skulle klaras bl.a. genom vägtullar. Varför

den då utan förklaring plockades bort är historia. Nu vill vi att regeringen

tar ansvar för sin del av luftproblemen i Örnsköldsvik och snarast skjuter

till pengar till en ändamålsenlig tunnel genom Åsberget.

E u

Per Sundin, Örnsköldsviks miljövårdsgrupp

Nu får vi på nyheterna höra att EU avser att agera mot de kommuner som överskrider gällande luftkvaliteskrav. De riskerar böter: en halv miljon euro per varje minut som överkridandet sker. För Örnsköldsviks del kan det alltså bli 100-tals miljoner kr. Nu avser miljöministern Lena Ek att kalla till sig de kommuner som överskrider luftkvalitetsnormen. Det ska bli intressant att se hur Örnsköldsviks kommun kommer att agera i den situationen. Finns möjlighet att låta staten betala våra böter eftersom det är E4 genom staden som är den huvudsakligen anledningen till att vi i Örnsköldsvik inte klarar luftkvalitetsnormen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar