fredag 25 januari 2013

Remissvar från Örnsköldsviks miljövårdsgrupp till samrådet angående E4-genomfart i Örnsköldsvik

1. Vi anser att dagens genomfart är dålig ur miljösynpunkt. Att bygga tunnlar och gångbroar över och under Centralesplanaden blir svårt med tanke på lutningsförhållanden och stadsbild. Vi riskerar dryga böter till EU för luftföroreningar som tillstörsta delen beror på genomfarten genom staden. Det nationella vägnätet är statens ansvar men luftföreningarna är kommunen ålagd att lösa. Det går inte ihop. Buller längs Härnösandsvägen, Centralesplanaden och förbi nuvarande brandstationen, hus där det bor tusentals människor. Inomhusmiljön är förhoppningsvis åtgärdad, men de som bor i lägenheter måste kunna vistas utomhus också utan att vara störda av buller.

2. Tunnel under Centralesplanaden är en ännu sämre lösning, 0,9 bortkastade miljarder. Det är obevisat att vi får mindre luftföreningar, troligen kommer åtminstone utsläppen av kväveoxider bara att flyttas till tunnelmynningarna. Partikelhalten kommer säkerligen att höjas på alla andra ställen i staden vilket också måste tas hänsyn till.
Alla övriga problem som härrör sig till trafiken kommer naturligtvis att öka överallt i staden utom på Centralesplanaden mellan Lasarettsgatan och Viktoriaesplanaden exv. buller och trafikolyckor. Att bygga rondeller på diverseplatser är inte alltid den bästa lösningen eftersom det kräver ingrepp i natur, parker och rivning av byggnader men blir nog nödvändiga om man inte bygger tunnel genom Åsberget. Och det värsta av allt är nog de diken som kommer mellan Paradisrondellen och Lasarettsgatan samt Viktoriasesplanaden som totalt kommer att förstöra stadsbilden i sina respektive omgivningar.

3. Naturligtvis är tunnel genom Åsberget den bästa lösningen. Detta är många kommuninvånares åsikt sedan länge. Att handeln i centrum skulle drabbas är inte visat och skulle i så fall ske mycket marginellt. Dels sker idag inköpsresorna till staden medvetet och har inte med E4:ans dragning att göra, dels kommer centrum att ändå ligga mycket nära åtminstone östra tunnelmynningen. Genomfarten i Örnsköldsvik kommer att vara närmare centrum än någon annan stad längs E4 med undantag av Skellefteå och möjligen Härnösand. Bra med tanke på buller, luftföroreningar, trafikolyckor, farligt gods och när det gäller möjligheten att förvandla Centralesplanaden från pulsåder för trafiken runt Bottenviken till viktig och vacker stadsgata.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar